چین، اکنون یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است و جز شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. بسیاری از تاجران و صاحبان مشاغل ایران کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از چین وارد و تامین می‌کنند. جای تعجب نیست که ۹ بندر از ده بندر برتر کانتینری جهان در چین و خاور دور هستند. شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان، شانگهای، هر سال بیش از ۳۷ میلیون کالا را صادر می‌کند. در اقتصاد جهانی امروزی، مصرف‌کنندگان عادت دارند محصولات را از هر گوشه دنیا در فروشگاه‌های مواد غذایی و خرده فروشی‌های محلی خود ببینند. این محصولات خارج از کشور یا با واردات انتخاب‌های بیشتری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند. از آنجایی که آنها معمولاً ارزان‌تر از سایر محصولات داخلی تولید می‌شوند، واردات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بودجه خانوار خود را مدیریت کنند.

برای واردات از چین باید نکات مهم و قابل توجهی را در نظر بگیرید. یکی از نکات مهمی که باید برای واردات و صادارات از چین بدانید، عبور از گمرک کشور چین و ایران است. گمرک چین نیز همانند سایر کشورها قوانین و مقررات مشخصی برای ورود و خروج کالا از مرز دارد. شاید کمی برایتان تعجب‌آور باشد اما تاجران با در دست داشتن کارت بازرگانی می‌توانند واردات از چین بدون گمرک داشته باشند.

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به واردات از چین بدون گمرک فکر می‌کنید باید یک کارت بازرگانی در دست داشته باشید. کارت بازرگانی کارتی است که با آن مجوز واردات و صادرات کالا برای فرد صادر و شرایط ثبت سفارش، ترخیص کالا و عبور از مرز را برای افراد فراهم می‌کند. علاوه بر این فرد دارنده کارت از یارانه صادرات نیز برخوردار است.

کارت بازرگانی کاربرد زیادی دارد. فرد دارنده کارت می‌تواند به واردات کلیه کالاهای مجاز از مناطق آزاد بپردازد و به عنوان عضوی در اتاق بازرگانی حضور داشته باشد. مهم‌تر از همه اینکه تاجر با کارت بازرگانی می‌تواند با تاجرهای چینی و بین‌المللی ارتباط بگیرد و کالاهای وارداتی را نیز به راحتی ترخیص کند.

شرایط واردات از چین بدون گمرک

برای وارد کردن کالا از چین در هر صورت و به هر شکلی باید از اداره گمرک عبور کرده و هزینه‌های مربوط به آن پرداخت شود. اما زمانی که شما به عنوان صاحب مشاغل و کسب و کار تصمیم می‌گیرید که به یک شرکت یا واسطه معتبر اعتماد کنید، آن‌ها با دسترسی داشتن به کارت بازرگانی معتبر می‌توانند شرایط واردات از چین بدون گمرک را فراهم کنند.

شرایط کلی واردات از چین بدون گمرک شامل موارد زیر است:

  • دسترسی به یک شرکت وارداتی داخلی معتبر
  • در دست داشتن کارت بازرگانی معتبر

هزینه‌های واردات کالا از چین

واردات کالا از چین همانند بسیاری از کارهای دیگر مستلزم پرداخت هزینه‌های جانبی بسیاری است. هزینه‌هایی مثل بازرسی و عبور از مرز، گمرک، ثبت سفارش مورد نظر و ترخیص آن، هزینه حمل و نقل، انبارداری و جابه‌جایی. تیم مجرب شرکت وانیکس این شرایط را برای تاجران و صاحبان مشاغل فراهم کرده تا بتوانند بدون هزینه گمرک کالاهای سفارش خود را وارد کنند.